Onderwijs op Reflector | |
Onze groepen zijn verdeeld in een basisgroep met een eigen juf of meester. Naast de basisgroep werken we in groep 6 en 7 bij enkele vakken groepsdoorbroken. Op deze manier willen we leerlingen eigenaarschap geven over hun leerproces en instructiebehoefte. In groep 8 werken we volledig groepsdoorbroken. De leerkrachten zijn samen verantwoordelijk voor de leerlingen en de leerlingen worden op deze wijze voorbereid op het voortgezet onderwijs. Ambitiegericht werkenSinds 2020 werken we op Reflector ambitiegericht aan de basisvakken. Dit betekent dat we kijken welke ambitie we willen halen met onze leerlingen en dat we de nieuwste didactische en pedagogische inzichten gebruiken om ons onderwijs op het gebied van lezen, spelling, leren denken en leren, teksten schrijven en rekenen op een moderne manier vorm te geven in een doorgaande lijn van groep 1 t/m 8. Convergente differentiatieAlle leerlingen krijgen dezelfde doelen uit de aanbodslijn aangeboden, echter de aanpak verschilt. Bij leerlingen die het doel behalen wordt de instructie compact aangeboden en krijgen zij verdiepingsstof aangeboden in de verwerking. Leerlingen die moeite hebben met het aanbod krijgen meer ondersteuning aangeboden (het niveau wordt dus niet verlaagd). Dit wordt gedaan door verlengde instructie of begeleide inoefening. Door de verlengde instructie aan te bieden hebben deze leerlingen minder oefentijd. Om dit te ondervangen staat er elke dag een half uur leerdoelentijd ingeroosterd voor alle leerlingen. Deze tijd gebruiken zij om de aangeboden lesstof te oefenen. De leerlingen die juist de compacte instructie krijgen, werken tijdens leerdoelentijd verder aan de verdiepende stof of oefenen juist lesstof van een vak waar ze meer moeite mee hebben. | Thematisch werken’s Middags komen de wereldoriënterende vakken, culturele vorming, Engels (vanaf groep 5), verkeer, levensbeschouwelijk onderwijs, muziek en handvaardigheid aan bod binnen een thema. Er zijn per groep 5 thema’s per jaar. Binnen het thema staat ontdekkend en onderzoekend leren centraal. Voorbeelden van thema’s zijn: ‘Wij werken op de bouwplaats’ (groep 1/2), De Middeleeuwen (groep 7), Wonen in de wijk (groep 5). Leren in groep 1 en 2Leren in groep 1-2 vindt plaats via spel. Er wordt gewerkt vanuit aansprekende en betekenisvolle thema’s die een directe relatie hebben met de wereld om ons heen. Binnen een thema wordt er gewerkt met vijf kernactiviteiten: gespreksactiviteiten, constructieve en beeldende activiteiten, lees- en schrijfactiviteiten en reken- en wiskundeactiviteiten. |
deel deze pagina |
ContactRK Basisschool Reflector Keerkring 49 1705 SP Heerhugowaard (072) 534 62 26 directie@basisschoolreflector.nl
Waar vindt u ons? | Aangesloten bij
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl
| Snel naarBuitenschoolse opvang De Komeet
Nieuwsbrief | Schooltijdenmaandag: 8.30 - 14.30 uur dinsdag: 8.30 - 14.30 uur woensdag: 8.30 - 12.00 uur donderdag: 8.30 - 14.30 uur vrijdag: 8.30 - 14.30 uur
|
Reflector laat je stralen! |